.....

تبلیغات

3 ddba8a90-38fb-4acd-a711-50a50a7dfbad
توسعه صادرات در تمام کشورها، به عنوان یک استراتژی اقتصادی مطرح است که به تعادل بین سهم نسبی آن کشور از جمعیت جهان و سهم نسبی آن از تجارت جهانی می انجامد. در کشور ما نیز این استراتژی اقتصادی مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار داشته و همواره بر افزایش صادرات عمدتاً صادرات غیرنفتی تاکید شده است. اما باید توجه داشت که موفقیت در اجرای راهبرد جهش و توسعه صادراتی و دستیابی به اهداف آن مستلزم حرکت های مختلفی است که از آن جمله می توان به تسهیل تجاری و بهبود روابط بین الملل اشاره کرد. برنامه ریزی در راستای اجرای تاکتیک های فوق، حرکتی است که می تواند دستیابی به جهش و توسعه صادرات غیرنفتی را تا حد زیادی تضمین کند. در این راستا، تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهایی است که تا حد زیادی شاخص هایی نظیر افزایش کارآیی تجاری، آزادسازی و شفاف سازی اطلاعات و توسعه روابط علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین الملل را در راستای جهش و توسعه صادراتی برای کشور تامین می کند و مزایای رقابتی وسیعی را در اختیار کشورمان قرار می دهد.
برای آنکه بتوانیم از تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار موثر در توسعه و جهش صادرات استفاده کنیم، باید بیشتر با تجارت الکترونیکی آشنا شویم، لذا در این نوشتار سعی داریم، تعریفی از تجارت الکترونیکی ارایه دهیم و تاثیر آن را در توسعه و جهش صادرات بررسی نمائیم. ادامه درادامه مطلب

ادامه مطلب
درباره : کتاب های کامپیوتر , مدیریت , تجارت الکترونیک , مقالات , مدیریت , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : تجارت الکترونیکی،توسعه،تجارت ،توسعه اقتصادی،الکترونیک،درامداینترنتی،صادرات،صادرات الکترونیک،شبکه الکترونیکی،تجارت آزاد،اینترنت،جذب مشتری،صادرات ,
بازدید : 785
تاریخ : سه شنبه 02 مهر 1392 زمان : 21:15 | نویسنده : داوودقادرزاده | نظرات (0)

پارامترهاي مهم در در الحاق به سازمان تجارت جهاني:

1-   كشاورزي:

مواقفتنامه كشاورزي اين سازمان از اعضاي خود مي خواهد كه حمايت دولتي مختل كننده تجارت را چه در سطح كلي و چه در مورد هر يك از كالاها تثبيت و تعديل نمايد. از نظر فني دو مقوله تثبيت و تعديل را (كل ميزان حمايت) مي گويند.مقدار اين حمايت براي كشورهاي مختلف تفاوت دارد. كشورها مي توانند  از اين حمايت تا سطح معيني چشم پوشي نمايند اين حداقل معافيت براي كشورهاي در حال توسعه 10% و براي كشورهاي توسعه يافته 5% ارزش توليد كشاورزي است.در چين كه اخيرا پس از يك تلاش 15 ساله به اين سازمان پيوسته است، با توجه به ميزان ارزش متوسط توليد 250 ميليارد دلاري  و ميزان حمايت دولت از توليدات كه به كمتر از 2% ارزش كل توليد بالغ مي گردد، ميزان حمايت اعلام شده در توافق به صفر رسيده است.

 2- خدمات (حمل و نقل- بيمه ):

جهاني شدن فعاليت هاي اقتصادي

همراه با دگرگوني هاي ساختاري در روابط بين المللي، ناگزير تشكل هاي اقتصادي نيز در جهت حفظ منافع گروهي وجمعي به وجود آمد ونوعي از جهاني شدن اقتصاد شكل گرفت كه همچنان در حال گسترش وهمه گيري مي باشد. حمل ونقل نيز به عنوان بخشي از فعاليتهاي اقتصادي از اين حركت به دور نماند وهر يك از شاخه هاي حمل نقل به شكلي به سوي جهاني شدن ويا تبعيت از يك نظم ومقررات عمومي در سطح جهاني حركت كرد. در زمينه حمل ونقل دريايي با توجه به سودآوري نسبي فعاليت هاي اين شاخه از حمل ونقل نسبت به ساير گونه هاي حمل ونقل و جهاني شدن آن در اين معني كه بكارگيري از تجربيات و دستاوردهاي فني وعلمي كشور هاي مختلف از يكديگر الزامي بوده وعلاوه برآن لزوم رعايت برخي از نكات ايمني وسلامت محيط زيست، همكاري جهاني را مي طلبد كه زمينه هايي از جهاني شدن آن وجود داشته وهمچنان نيز رو به گسترش است.

همگرايي هاي منطقه اي

نتيجه طبيعي و بديهي جهاني شدن اقتصاد، ايجاد نظام هاي نوين سازماندهي صنعتي و توسعه بازار هاي مالي به يك همگرايي و گرايش گروهي وجمعي منجرخواهد شد كه شايد اصلي ترين هدف وديدگاه آن حفظ منافع وحمايت به موقع و هماهنگ از اعضا در مقابل غير خواهد بود. در زمينه حمل ونقل وترابري نيز همگرايي هاي كوچك و بزرگي در سطح مناطق و حتي بين المللي نيز به وجود آمده است. كه ايجاد اتحاديه ها وسازمانها و گروههاي كار وشركتهاي مختلف و مختلط دو يا چند جانبه در زمينه هاي مختلف حمل ونقل مانند اتحاديه راه  آهن هاي اروپا، سازمان اتحاديه حمل ونقل اكو ومانند آنها از آن جمله هستند كه همه آنها در جهت ايجاد هماهنگي بيشتر عملكردها و همچنان حفظ منافع گروهي ايجاد شده اند.

در مجموع تبعيت از عملكردهاي اقتصاد جهاني در كشور هاي در حال توسعه به عنوان راه حلي كه شايد بتواند در جهت حل مشكل اين گونه كشورها نيز مؤثر باشد همواره مورد توجه تصميم گيران و سياست گذاران آن كشورها بوده است. كه بر اين اساس موضوع حمل ونقل وفعاليتهاي مربوط به آن هم شامل الگوبرداري از عملكرد بين المللي و جهاني خواهد بود.با توجه به اين مطلب كشورهاي در حال توسعه مانند كشورهاي منطقه در باب حمل ونقل ازجمله ايجاد سازمان

 ( اتحاديه) حمل ونقل اكو،ايجاد شركتهاي مشترك حمل ونقل هوايي ودريايي و....وانعقاد توافقنامه هاي حمل ونقلي دو ويا چند جانبه و نظاير آن همت گماشته اند كه در اين راستا "اسكاپ" نيز به عنوان يك سازمان جهاني و بين المللي علاوه بر پيگيري موضوع نسبت به ارائه راه حلها و نحوه انجام امور مشورتهايي به كشورهاي مزبور ارائه مي نمايد.ادامه درادامه مطلب


ادامه مطلب
درباره : مقالات , مدیریت , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : تجارت جهاني،جهاني شدن ،فعاليت هاي اقتصادي، كشاورزي ،اقتصاد جهاني،صنعت خودرو،كشورهاي جهان سوم ، بازرگاني ,
بازدید : 922
تاریخ : جمعه 25 مرداد 1392 زمان : 23:07 | نویسنده : داوودقادرزاده | نظرات (0)

بررسی کاربرد ها و آثار تجارت الکترونیک در توسعه صادرات محصولات ایرانی به روش موردکاوي

  هادي نیلی 1، حمیدرضا بوالحسنی  شرکت مدیریت تجارت بین الملل دانا

تعدادصفحات:7صفحه

دانلودمقاله

درباره : کتاب های کامپیوتر , مدیریت , تجارت الکترونیک , مقالات , مدیریت , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : تجارت الکترونیک، صادرات، برونسپاري، پرداخت الکترونیک، واحد پشتیبانی، محصولات ایرانی ,
بازدید : 1082
تاریخ : چهارشنبه 02 مرداد 1392 زمان : 16:34 | نویسنده : داوودقادرزاده | لینک ثابت | نظرات (0)

نویسنده :داوودقادرزاده

چکیده

پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات علی الخصوص اینترنت، رقابت تجاری بین سازمانها در جذب، نگهداری و حفظ مشتریان که منبع اصلی مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب می شوند را به شدت افزایش داده است.جهانی شدن بازارها، یکپارچگی اقتصاد جهانی، رقابت شدید، عدم اطمینان، ناپایداري محیط تجارت در سطح جهان الزامات نوینی را براي کشورهایی که علاقه مند به بقاء و رقابت در محیط پیچیده و ناپایدار اقتصاد جهانی هستند، پدید آورده اند. این الزامات، در برگیرنده مواردي همچون استفاده از ابزارها، تکنولوژي ها و روش هاي جدید براي انجام فعالیت هاي تجاري از جمله صادرات است. در این راستا یکی از استراتژی های اصلی سازمانها در جهت بقا در بازار رقابتی و پویای امروزی روی آوردن آنها به سوی تجارت الکترونیک است .با توجه به این که به زعم برخی از صاحبنظران، اقتصاد آینده اقتصاد شبکه محور خواهد بود، برخورداري از توانمندي هاي همچون توان صادرات به روش الکترونیکی براي حضور موفق در چنین اقتصادي ضرورت دارد.

در این تحقیق تاثیر کاربرد تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات محصولات کشاورزی باتوجه به اهمیت آن به عنوان مهمترین واصلی ترین صادرات غیرنفتی کشور مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه گیري و پیشنهادات لازم ارائه گردیده است . دراین تحقیق ضمن مرور ادبیات نظري تحقیق، به تبین موضوع و روش تحقیق پرداخته است.

براي اجراي پژوهش از روش میدانی که با مطالعه کتابخانه اي مورد پشتیبانی قرار گرفته،استفاده شده است. نمونه آماري شامل شرکت هاوسایر صادرکنندگان محصولات کشاورزی است. پس از بررسی ادبیات تحقیق و تجزیه و تحلیل شاخص هاي توانمندي هاي تجارت الکترونیکی 24 شاخص اصلی در قالب سه متغیر بهبود کارایی فرایندصادراتی، افزایش درآمد و کاهش هزینه هاي صادراتی، شناسایی و تدوین گردید و داد ه ها ازطریق پرسشنامه جمع آوري شد و از تکنیک هاي کمی و کیفی آماري براي تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است که نتایج حاصله حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار کاربرد تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات و سه متغیر مورد ارزیابی می باشد.

با توجه به نتایج حاصل از تحقیق به سیاستگذارن دولتی فعال در زمینه صادرات وهمچنین مدیران فعال در زمینه صادرات توصیه می گردد هرچه بیشتر به امر تجارت الکترونیکی به منظور توسعه صادرات، در تدوین سیاستهاي صادراتی خود توجه لازم رامنظور دارند.

درباره : کتاب های کامپیوتر , مدیریت , تجارت الکترونیک , مقالات , مدیریت , تجارت الکترونیک ,


برچسب ها : تجارت الکترونیک،کشاورزی،کشاورزی الکترونیکی،صادرات،صادرات کشاورزی،صادرات الکترونیکی،صادرات،اینترنت،رقابت جهانی،درآمداینترنتی ,
بازدید : 1059
تاریخ : سه شنبه 25 تیر 1392 زمان : 10:41 | نویسنده : داوودقادرزاده | لینک ثابت | نظرات (1)
.....

صفحات سایت

تعداد صفحات : 4
تبلیغات

نهمین کنفرانس بین المللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم

جستجو

کدهای اختصاصی
بالای صفحه