.....

تبلیغات

3

لجستيك چيست؟

لجستيك چيست؟

 لجستيك يك سيستم جامع نگر است كه اهتمام آن در نظر گرفتن راه حل بهينه براي رسيدن به مقصود است. يعني همه ابزار ها را در دسترس قرار مي دهد و آنگاه با توجه به موقعيت تصميم مي گيرد كه ازچه روش و ابزاري استفاده كند. لجستيك به عنوان يك روش كلي ديد خود را به پهنه اي وسيع تر مي گستراند و از بالا دست به قضايا مي نگرد و تصميم مي گيرد كه چه فرايندي انجام شود و يك مديريت دست بالا است.

 درصنايع توليدی يا خدماتی ،هدف يا رسالت کلی به نوعی دستيابی به رضايت مشتری عنوان می شود. در حقيقت اين رضايت مشتری است که باعث دستيابی سازمان به سود می شود.

 اولين فرايندی که در تعريف لجستيک مهم به نظر می رسد شامل برنامه ريزی اجرا وکنترل می باشد

 اهميت‌ اقتصادي‌ لجستيك‌:

 روند رو به‌ رشد جمعيت‌ و به‌ تبع‌ آن‌ رشد تقاضا باعث‌ شكل‌گيري‌ بازارهاي‌ فروش‌ كالا و همين‌طور مراكز عرضه‌ خدمات‌ و كالاها شده‌ است‌.

 توزيع‌ كالاها از مبدأ توليد تا رسيدن‌ به‌ دست‌ مصرف‌كننده‌ نهايي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ جزء مهم‌ از توليد ناخالص‌ ملي‌ كشورها مبدل‌ شده‌ است‌. با توجه‌ به‌ اين‌ مهم‌، فعاليت‌هاي‌ لجستيكي‌ بر ميزان‌ نرخ‌ تورم‌، نرخ‌ بهره‌وري‌، نرخ‌ سود و هزينه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ انرژي‌ و ديگر خصوصيات‌ اقتصادي‌ تأثيرگذار است‌.

 مديران‌ مؤسسات‌ توليدي‌ و صنعتي‌ و همين‌طور سازمان‌هاي‌ خدماتي‌ بر اين‌ باورند كه‌ سيستم‌ لجستيك‌ چيزي‌ فراتر از مجموعه‌اي‌ از كاركردها و وظايف‌ گسسته‌ است‌. مفهوم‌ كارآمدي‌ كه‌ طبق‌ آن‌ نيازمندي‌هاي‌ مشتري‌ بايستي‌ به‌ مقدار مناسب‌، در مكان‌ مناسب‌ و زمان‌ مناسب‌ به‌ دست ‌مشتري‌ رسانده‌ شود، تأثير گسترده‌ و عميقي‌ بر تعادل‌ مؤسسات‌ به‌ صورت‌ كلي‌ و همين‌طور سيستم‌ اقتصادي‌ در سطح‌ ملي‌ و بين‌المللي‌ گذاشته‌ است‌.

 تعريف لجستيک از نگاه انجمن مديريت لجستيک (CLM):

 "لجستيك‌ بخشي‌ از فرآيند زنجيره‌ عرضه‌ است‌ به‌ طوريكه‌ جريان‌ مؤثر و كاراي‌ انبارش‌ كالاها، خدمات‌ و اطلاعات‌ وابسته‌ به‌ آنها را از نقطه‌ شروع‌ تا نقطه‌ مصرف‌ به‌ منظور برآورده‌ نمودن‌ نيازمندي‌هاي‌ مشتري‌ برنامه‌ريزي‌، اجراء و كنترل‌ مي‌نمايد."

 ۳ويژگی اساسی لجستيک:

 1 . صرفه جويی های هنگفت در هزينه ها

 2 . کسب رضايت مشتری وافزايش فروش

 3 . عامل موثر در کسب برتری رقابتی در بازار

 محققين لجستيک را علمی چند رشته ای که ترکيب مهندسی ،اقتصاد و تئوری سازمان می باشد قلمداد می کنند. بطوری که در امور خريد،برنامه ريزی ،توليد،بازاريابی و... نقش اساسی بازی می کند.

 مديريت زنجيره تامين داراى سه فرآيند عمده است كه عبارت‌اند از:

 1)مديريت اطلاعات

 2)مديريت لجستيك

 3)مديريت روابط (RELATIONSHIP MANAGEMENT)

 مديريت اطلاعات : امروزه نقش ، اهميت و جايگاه اطلاعات براى همگان بديهى است . گردش مناسب و انتقال صحيح اطلاعات باعث مى‌شود تا فرآيندها موثرتر و كاراتر گشته و مديريت آنها آسان‌تر گردد. مديريت اطلاعات هماهنگ و مناسب ميان شركا باعث خواهد شد تا تاثيرات فزاينده‌اى در سرعت، دقت، كيفيت و جنبه‌هاى ديگر وجود داشته باشد. مديريت صحيح اطلاعات موجب هماهنگى بيشتر در زنجيره خواهد شد. ادامه درادامه مطلب

 







براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
درباره : کتاب های کامپیوتر , مدیریت , مقالات , مدیریت , علمی ,



نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : تعريف لجستيک،CLM،ويژگی اساسی لجستيک،لجستيک،اهميت‌ اقتصادي‌ لجستيك‌ ,
بازدید : 416
تاریخ : جمعه 25 مرداد 1392 زمان : 22:42 | نویسنده : داوودقادرزاده | نظرات ()
.....

ارسال نظر برای این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
1

جستجو

کدهای اختصاصی
پشتیبانی
  • صفحه اصلی
  • عکس فانتزی
  • گالری عکس
  • اس ام اس
  • تبلیغات
  • تماس با ما
  • فروشگاه
  • انجمن
  • کلیه حقوق مادی و معنوی و قالب برای کتابخانه مجازی جهان نوین محفوظ میباشد .