مجله اینترنتی ایرانی ها - مجله اینترنتی ایرانی ها دانلود نمونه سوالات و جزوات و ...
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اعتبار و پایایی مقیاس سطوح آگاهی هیجانی (LEAS) در دانشجویان کارشناسی بوده است. لین و شوارتز در سال 1987، نظریه سطوح آگاهی هیجان را منتشر کردند و در سال 1990 مقیاس سطوح آگاهی هیجانی توسط لین و همکاران معرفی شد. مقیاس LEAS شامل 20 سناریو است که میتوان با آن احساساتی مثل اندوه، خشم، ترس، شادی و ترکیبی از این احساسات را استنباط کرد. شخصیت ها در هر سناریو شامل خود و شخص دیگر است. از پاسخ دهندگان درخواست شده که برای هر سوال به صورت تشریحی توضیح بدهند که چه انتظاری از چگونگی واکنش هیجانی خود و دیگران دارند. ابتدا پس از ترجمه اولیه LEAS توسط 4 متخصص و سپس بازگردان آن به زبان اصلی، نسخه نهایی پرسشنامه آماده گردید. سپس، این پرسشنامه به همراه دو پرسشنامه ی الکسی تایمی تورنتو (TAS-20) و تنظیم هیجان گراس و جان (ERQ) بر روی 105 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی (59 زن و 46 مرد) اجرا شد. نتایج، بیانگر اعتبار همگرا و واگرای مناسب می باشد. همچنین پایایی پرسشنامه به دو شیوه همسانی درونی و دو نیمه سازی محاسبه گردید و در حد عالی به دست آمد. مقایسه میانگین نمرات LEAS نشان داد، میان سطوح آگاهی هیجانی نسبت به خود و دیگری در نمونه ایرانی با نمونه غیر ایرانی تفاوت وجود دارد. همچنین، نمرات مقیاس LEAS در زنان به طور معناداری بالاتر از مردان بود و این امر، همسو با پیشینه پژوهشی است. نتایج این مطالعه در اغلب موارد همسو با یافته های مطالعه اصلی می باشد و می توان در مطالعات آینده و در تحقیقاتی که دارای متغیرهای متعدد می باشند از LEAS به عنوان یک ابزار معتبر و روا استفاده نمود.کلید واژه ها: مقیاس سطوح آگاهی هیجانی، خود، دیگری، کل، اعتبار، پایایی.
دانلود در ادامه مطلب